23948sdkhjf

Montana efter stor tilbagegang: Søsætter digital strategi

Møbelfirmaet bag det kvadratiske designikon Montana-reolen, Montana Furniture, har netop præsenteret årsregnskab for deres forskudte regnskabsår 2018/2019. Adm. direktør Joakim J. Lassen betegner resultatet som “ikke tilfredsstillende”. 

- Vi er gået fra et resultat på 10 mio. sidste regnskabsår til i år knap to mio. Der er en god forklaring, og det er altid godt. Vi var meget ambitiøse sidste år og havde så en overkapacitet. Vi fik ikke de ordrer, vi regnede med og vi var ikke hurtige nok til at nedskalere, siger Joakim J. Lassen til Wood Supply.  

Deres bundlinje landede på 1,9 mio. kr. mod 10,6 mio. året før. Egenkapitalen er blevet 3,3 mio. kr. mindre og de har måtte sige farvel til, hvad der svarer til fem fuldtidsansatte og lander på 152 gn. snitlige fuldtidsansatte. 

Sommeren var lang og køberne ude i vejret
Den adm. direktør fortæller om den lange, varme sommer sidste år som en stor bidragyder til mindre salg. 

- Vi var udenfor hele tiden sidste sommer. Hvis folk skal købe møbler, kræver det, at de er inde, så de kan se, hvad det er, de mangler i deres hjem. 

Han ser digitaliseringen som det allervigtigste næste skridt. Montana har igangsat både en effektivisering af fabrikken og en strategi til websalg. 

- Vi skal være smartere, vi skal møde slutbrugerne, der hvor de er. Vi er tilfredse med den måde, vi ser ud på, og vores nye farver fungerer rigtig godt. Men det skal være lettere at få fat i os. Det skal være en leg at handle med montana.

- Vores forhandlere er sindssygt vigtige
Han lægger vægt på, at Montanas forhandlere ikke skal ryste i bukserne over digitaliseringen. Præsentationen af møblerne er stadig essentiel for Montanas forretning, siger han. 

- Vores forhandlere er sindssygt vigtige for vores forretning. Vi er afhængige af hinanden. Jeg er 100 pct. sikker på, at vores forhandlere ikke skal være bange. Vores erfaring er, at hvis brandet har en webshop, så tager det ikke forretningen væk fra forhandlerne, det øger interessen for produktet, siger Joakim J. Lassen og fortsætter:

- For en moderne virksomhed er det bare om at få kontakt, der hvor slutbrugeren er. I gamle dage var det designmagasiner. I dag skal du være til stede digitalt. 

Nye farver og lys forude
Den adm. direktør siger, at det ser godt ud for næste regnskabsår. 

- I år har vi dels budgetteret nøjsomt og vi har en bedre fornemmelse af markedet og en bedre ordrebeholdning.

Han siger, slutbrugerne har taget godt imod de nye farver. Montana præsenterede i år 30 nye farver, som skal tage det klassiske møbel Montana-reolen ind i en ny tid og give køberne en større mulighed for at være kreative.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109